woensdag 4 september 2013

Praktische beslommeringen

Lieve iedereen,

Hoewel ik u steeds heb proberen te vermaken met berichten over grote en minder grote steden allerhande, zou ik u vandaag evenwel willen lastigvallen met beslommeringen van een eerder praktische aard.

Laat ik u eerst even een korte uitleg verschaffen over mijn huidige verblijfssituatie. Zoals u reeds weet woon ik momenteel als student in de prachtige Russische hoofdstad waarnaar deze blog is vernoemd. Uit goede bron heb ik vernomen dat buitenlandse studenten in andere Russische steden nagenoeg met open armen worden ontvangen, per slot van rekening vormen zij in steden als Irkutsk een minderheid (googelt u Irkutsk maar even en u begrijpt meteen wat ik bedoel). De houding van de Moskovieten tegenover ons, buitenlandse studenten, is echter even eenvoudig als onbegrijpelijk: wij laten hun Siberisch koud. Meer nog, sommige bewakers (want die zijn er op een Russische universiteitscampus) hebben het pesten van buitenlandse studenten verheven tot regionale sport. In het beste geval heeft het personeel een vriendelijke houding van ze-zoeken-het-maar-lekker-zelf-uit.

Nu ik mijn hart heb kunnen luchten zou ik graag uw hulp vragen omtrent een ander praktisch probleem waar ik tegenwoordig mee te kampen heb. Toen ik het studentenhuis waar ik momenteel verblijf voor het eerst bezocht, schrok ik me een hoedje. Hoewel de universiteit zich verschuilt achter een pracht van een neoclassicistische voorgevel lijkt het gebouw dat ter beschikking is gesteld van de internationale studenten opgetrokken in regelrechte Sovjetstijl. Inclusief gaten in de muren, vocht onder de vloer en ramen die niet sluiten. Het gebouw hangt aan elkaar met tape, dat geef ik u zwart op wit.

Voor
Na

Hoewel ik er reeds in geslaagd ben de hoeveelheid stof in mijn kamer te reduceren tot een hoeveelheid die als leefbaar kan worden bestempeld blijft het slechts een sneu hok. Daarom zou ik graag uw hulp vragen. Heeft u leuke interieurtips die zowel haalbaar als betaalbaar zijn? Laat het vooral weten. Ik ben u eeuwig dankbaar.

Veel liefs uit Moskou,


Malaika

4 opmerkingen:

  1. Ik ben van plan op mijn kamer grote foto's uit te hangen die ik laat posten op mijn adres van kunstwerken :) dat kost niet veel. Anders kan je ook een kaart van moskou van het toeristisch centrum ophangen en dan met een wegwerpcamera foto's nemen van de plaatsen die je zelf het mooist vind, en die foto's dan rond de kaart hangen en verbinden met wollen draad naar de juiste plaats op de kaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou proberen wat kleur in de kamer te brengen om het wat op te fleuren. Een slinger, foto's, posters, kaarsjes, matje,...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iedere week een bos verse bloemen. Een aantal groene kamerplanten. Sanseveria (vrouwentongen)zijn zeer goede luchtzuiveraars.

    BeantwoordenVerwijderen